Jednovelikostní kapsová AIO "bez křidélek" (fotonávod + střih)

19. ledna 2011 v 20:55 | Petra |  Střihy a návody
batika3

Při našem několikaměsíčním experimentování jsme s Jasmínou vyvinuly nový střih - tentokrát na kapsovou AIO bez křidýlek - je to úprava stávajícího střihu pro ty, kteří nemají rádi postranní křídélka / půlměsíčky nebo preferují štíhlý zadeček nebo prostě chtějí zkusit něco nového:-)

Aktualizace: 12. 3. 2011

Nám tyto plenky moc vyhovují. Děkají malý zadeček (a to je pro nás coby parádnice důležité, že:-), hezky drží kolem nožiček. Střih jsem několikrát měnila a upravovala, ale to neznamená, že ještě nezaznamená změny:-)

Aktualizace 12. 3. 2011: Plenka byla mezi nožičkama o dost zúžena. (Teď má ve finále cca 16 cm). Dříve jsem šila širší, protože jsme musely mít široké balení, ale teď nemusíme, tak se mi tenhle střih moc líbí. Byly o dost zvětšeny mezery mezi zmenšovacími patentkami - došlo mi, že jsou o dost zvětšit, když tam nejsou ta křidélka:-) Takže tato plenka si myslím, že by šla od úplného miminka po konec plenkovacího období. Mám už domluvenou jednu testující maminku s termínem porodu na konci dubna:-)

Střih můžete libovolně používat pro svoje soukromé nekomerční účely, děkuji:)

Co budete potřebovat:

  • 0,5 x 0,5 m suedecloth / bambusového aksamitu / tenkého flízu
  • 0,5 x 0,5 m PUL
  • cca 0,5 m lastinu
  • cca 35 cm suchého plenkovacího zipu očka + cca 15 cm suchého zipu háčky + 2 patentky samečky + 4 patenty samičky / nebo: 16 patentek samečci + 10 patentek samičky (plus kleštičky)
  • Kousek flízu nebo suedeclothu na podložení patentek
  • polyesterová nit:-)
  • Informace ke střihu
Materiály se dají koupit na Šijem dětem. Flíz kupuji na Mimibazaru a suedecloth můžete sehnat na Fleru (zvolte ve vyhledavacím menu v rolovátku "materiál":-)

Postup:

Aktualizace: 31. 1. 2011.

1. Stáhněte si střih- použijte 3 listy s nápisem "bez křidélek", slepte je dohromady lepící páskou (místa, kde navazují díly A, B a C jsou označena na konci každého dílu). Na jednom dílu je měřítko, které označuje 1 cm. Mělo by to po vytisknutí zhruba odpovídat:-) Střih přeneste krejčovskou křídou na látku. Vyznačte si též místa, kde přijdou patentky (křížky) / použijete-li suchý zip, tak místo, kde bude suchý zip / a místa, kde přijde nařasit gumička.

2. Vytřihněte z látky PUL i látky na vnitřní vrstvu díl na plenku, plus ustřihněte kus z flízu (nebo suedeclothu) na podložení patentek na bříšku (jen horní řady - té do V). Na okraje při stříhání přidejte cca 0,5 cm. (Pokud budete mít čtverec 0,5 x 0,5 m, možná bude střih trošku delší, tak ho přizpůsobte na šířku látky, délka plenky ušitá z 0,5 m PUL je dostatečná:-)

flíz1
flíz2
3. Přichyťte k sobě kalhotkový díl PUL a kus flízu na podšití a z rubu prošijte tam, kde je společný okraj po krajíčku rovným stehem (tak, aby po obšití overlockem nebo cikcakem byl steh schován dovnitř). (Dáváte-li sucháč, vynechte)

patentky
4. Vyznačte si na přední díl pleny přesně místa, kde budou patentky - je dobré po přenesení ze střihu zkontrolovat podle pravítka, aby to bylo opravdu přesně. Nacvakejte patentky. Patentky na zmenšování (těch šest pod tím V) podložte vystřiženými kolečky z flízu.
Pro sucháč: Zmenšovací patentky nacvakněte stejně, místo patentek všijte rovným stehem suchý zip po okrajích.

Poznámka: patentky pro zmenšování jsou v novém střihu jinak, fotka je podle staršího střihu.

patentky2
5. Nacvakané patentky - vrchní řada patentek na zapínání je tvořena samečky. Šest patentek pod tím, které slouží ke zmenšování pleny tvoří - první dvě nahoře samečci a druhé dvě dole samičky.
Poznámka: patentky pro zmenšování jsou v novém střihu jinak, fotka je podle staršího střihu.
flíz3

6. Patentky z rubu.
Poznámka: patentky pro zmenšování jsou v novém střihu jinak, fotka je podle staršího střihu.

7. Máte-li vnitřní vrstvu nenasákavou (suedecloth, flíz), můžete teď všít lastin lastin do míst kolem nožiček - všívám na vnitřní vrstvu z rubu cca 1 - 1,5 cm od okraje látky. Budete mít tzv. kanýrovou gumičku:-) U aksamitu by to provlhalo.
lastin1
8. Všijte lastin do míst na zádíčkách (na PUL i vnitřní vrstvu) - všívám cca 0,5 cm od kraje. Pokud máte vnitřní vrstvu aksamit, musíte všít více od kraje - cca 1 cm.

Jak přišít lastin se dozvíte zde.

lastin2

9. Místo, kde jste našili lastin, ohněte k rubu a pod stehem s lastinem prošijte rovným stehem (neprošívejte lastin, steh musí být pod ním!). Šev takto schováte na rub plenky. Flíz ani PUL není třeba začišťovat, netřepí se. U aksamitu je to horší, proto lastin věšijte dále od okraje (cca 1, cm) a okraj zahněte pod šev - začištěte.

lastin4
lastin3
lastin5

10. Začištěné místo všití lastinu na zádíčkách. Hotová vnitřní dotyková vrstva z rubu.

overlock1

11. Přišijte k sobě vnitřní vrstvu a látku PUL - kolem dokola overlockem. V místě, kde začíná otvor pro kapsu zafixujte tak, aby se okraje kapsy nepáraly (např. cikcakem nastaveným na rychlost posunu nula). Nemáte-li overlock, prošijte obyčejným rovným stehem kousek od okraje a můžete obroubit cikcakem nebo jakýmkoliv začišťovacím stehem.
overlock3

overlock2

12. Plenka obšitá zevnitř - místo, kde je lastin kolem stehýnek - postup při všívání kanýrové gumičky.

lastin9
13. Máte-li aksamit, teď všijte lastin do tzv. falešného tunýlku - na šev overlocku / přídavek švu - všívám na vnitřní vrstvu.

lastin8

14. Takto vypadá našití lastinu zevnitř u falešného tunýlku.

steh

15. Otočte plenku na líc a prošijte rovným stehem. Máte-li plenku s nenasákavou vnitřní vrstvou (suedecloth, flíz), tento krok můžete už vynechat.
Pokud šijete tzv. skrytou gumičku, neobšívejte kolem nožiček. Více se dočtete zde.

tunylek
nozka8
16. U všití lastinu do falešného tunýlku - v místě, kde je všit lastin zevniř, tak rovný steh přizpůsobte tak, abyste lastin neprošili (!!! velmi důležité !!!), ušijete teď rovným stehem tunýlek. Při šití tunýlku tahejte jemně zespodu za aksamit, abyste PUL natočili co nejvíce dovnitř plenky.

black5

17. Nacvakejte patentky na chlopně. Máte-li aksamit, můžete ještě raději podložit kolečkama z flízu (mezi obě vrstvy - dovnitř).

Pro sucháč:

M5
18. Připravíme si suchý zip. Konce ostříhneme do mírného obloučku.

M6
19. Přišijeme k sobě vždy kus s háčky a kus s očky. Šijeme háčkama nahoru (očkama dolu:-) - háčky dole jsou zrádné a cuchají nit.

M7
20. Vzniklá křidélka suchého zipu přišijeme ke kalhotkám. Háčky směřují dolů a očka jsou nahoře - pro případné překrytí obou kusů suchých zipů při zapínání.

fén
fén2

21. Zatáhneme stehy zevnitř i z venku fénem.

A máme hotovo!

black7
black4
Kanýrový gumička. Tady ve verzi s aksamitem, testujeme provlhání:-)!
black3
black2
black9
Plenka v akci - 5 m, cca 6kg.

bez2
bez3
bez4
Kanýrová gumička na suedeclothu. Plenka není prošita rovným stehem.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sufik Sufik | 20. ledna 2011 v 14:57 | Reagovat

Petro, jsem moc ráda, že píšeš ty články.  Úplně mě to nadchlo a už jsem zkoušela něco našít. Zatím je to teda formou pokus-omyl, ale už se daří. Těším se až vyzkouším nový střih :-) :-)  :-)

2 ekozahrada ekozahrada | Web | 20. ledna 2011 v 18:47 | Reagovat

[1]: Jsem moc ráda, že to motivuje a ať slouží! Budu pak ráda za komentáře ke střihu, nápady na vylepšení - ať vymyslíme ten skoro nejlepší střih:-)

Sama jsem byla nešťastná, že jsem kdysi nenašla střih na jedovelikost. AIO, takže proto se se svým vlastním, vypoceným dělím:-)

3 vesz vesz | 24. ledna 2011 v 21:12 | Reagovat

PLENKA VYPADA UZASNE, OPRAVDU, ALE Z VLASTNI ZKUSENOSTI MOHU DOPORUCIT OBSITI PLENKY A V OBLASTI NOZICEK, KDE JE RASENI UDELAT FALESNY TUNYLEK A PUL JAKOBY VTAHOVAT DOVNITR, ABY VYTVORI BARIERU PRI PROTEKANI. Spatne se to vysvetluje :-( ale takhle by mohla protekat, alespon nam protekala, ale kdyz se zase kolem nozicek obsije muze tlacit...a jak vam sedi?

4 ekozahrada ekozahrada | Web | 24. ledna 2011 v 21:17 | Reagovat

[3]: Verčo, právě to tu tuním:-)Je mo jasné, že takhle to není ideální. Je to krásný, sedí perfektně, nikde netlačí a je kolem nožiček heboučká.Zatím neprotekla ani po delší době a to vkládačky byly durch. Ale myslím si, že spíš to byla asi náhoda, nevím.

Tomu, co píšeš, asi rozumím. A ty ten lastin taky našíváš na dotykovou vrstvu z rubu? Já jsem to teď chtěla zkusit s našitím na okraj látky - v místě, kde je overlockový šev a pak po lícu udělat tunýlek. Já už jsem z toho úplný cvok:-)

5 ekozahrada ekozahrada | Web | 24. ledna 2011 v 23:22 | Reagovat

[3]: Verčo, tak jsem to nějak zkusila a výsledek je popsán zde: http://ekozahrada.blog.cz/1101/jednovelikostni-kapsova-aio-bez-kridelek-fotonavod-strih

Je to  tak, jak jsi myslela?:-)

6 Vendula Vendula | E-mail | 20. února 2012 v 11:12 | Reagovat

Petro, prosím Vás- píšete, že tyto plenečky jsou užší mezi nožičkami, protože už nepotřebujete široké balení- ale že jsou vhodné od miminka. Dá se tedy tento užší střih použít i pro novorozeně? Tam není třeba široké balení? tomu moc nerozumím.... :-( Děkuju :-)  ;-)

7 Caramilla Caramilla | 20. února 2012 v 11:52 | Reagovat

[6]: Ono je to v současnosti tak, že po narození cca 14 dní se dělá první sono kyčlí a pokus je v pořádku, široké balení není prý potřeba, pokud je ortoped určí široké balení, tak se dává tetraplínka přes jednorázovku.
Tyto plínky bych řekla, že jsou zhruba na tom stejně jako, když se dá přes jednorázovku plenka, což ortoped považuje za dostatečné. Nicméně já jsem dávala širší balení a ortoped nás hrozně chválil, že máme výborné výsledky:) (Kyčle jsme musely mát do 6. měsíce v širokém balení)

Pro novorozence je jinak tato plenka hodně velká, jde to, použít lze, ale lepší je asi mít na prnví 3 měsíce tuto plenku jen na příležitosti výjimečné (my používali k doktorům, na návštěvy atp.), jinak jsme měly čtvercové plínky. Od 3. měsíců se dá pak už plně látkovat jen s těmito plínkami.
Petra

8 Vendula Vendula | E-mail | 16. května 2012 v 8:38 | Reagovat

Hezký den! jsem tu s dalším dotazem...:-). Mohu tento střih na jednovelikostní AIO použít i na kalhotkovou  plenku? Nebo by byl na kalhotkovou vhodnější nějaký celkově zmenšený? A na jednovelikostní svrchnáčky?? Stááááále studuju a stáááále trochu tápu, jak to vychytat nejlépe ;-). Díky za odpoved a mejte se krásně!! :-)

9 Vendula Vendula | E-mail | 16. května 2012 v 8:39 | Reagovat

A pro novorozeňátko, jak píšete- stačí mi cca 3 S kalhotkové plenky a nějaké jednovelikostní svrchnáčky, v případě, že mám ještě kupu tetra plen? díky. ;-)

10 Caramilla Caramilla | 16. května 2012 v 10:09 | Reagovat

[8]: Na kalhotkovou plenu ano, to jsem taky podle toho šila. Na svrchňáčky to bude mezi nohama moc úzké, pokud budete dělat takto bez křidélek, tak musíte mezi nožičkama přidat cca 2, 3 cm do každé strany, aby z toho plínka nelezla. Ideálně pozkoušet na konkrétní plenu, každá je totiž úplně jiná.

[9]: Na novorozence jsem měla čtvercové pleny, ale ty bambusové froté, tetra se dají také, ale musí do toho být hodně savé vkládačky, tetra sama o sobě pobere málo. Pak jsem měla 3ks svrchňáčků vel. S a pak by se hodily takové 2 - 3 ks novorozeneckých AIO (těch podle vel. S). Jednovelikostní záležitosti novorozencům dost plandají ;-)

11 Vendula Vendula | E-mail | 17. května 2012 v 8:42 | Reagovat

děkuju za odpověd! ještě mě napadá jedna otázka- stále si nejsem jistá, jak moc natahovat gumičku (lastin) při všívání kolem stehýnek a na zádíčka- mohla byste mi poradit, jak dlouhý lastin konkrétně používáte pro tento typ plenky a na kolik cm se 'srazí' ta část po všití gumy? Mám obavu, abych nenatahovala moc nebo málo a pak gumička neškrtila/neplandala....děkuju moc a moc předem za odpověd! :-)

12 Eva Eva | 10. července 2012 v 15:02 | Reagovat

Střih sedí moc hezky, jednoduché a rychlé ušití. Díky.

Vlastně by se daly použít i jako svrchňáky - akorát tam hrozí, že proteče obsah?

Dal by se použít také na verzi připínání vkládaček tak, že vkládačky jdou rovnou na zadeček? Nebo je nějaký důvod, proč připínání vkládaček není nej řešení? - Nenapadá mě proč, ale hrozně mě mate, že to tu na blogu nevidím, tak asi nějaký důvod je. :-D
Tečou nebo?

Díky!

13 Caramilla Caramilla | 10. července 2012 v 15:23 | Reagovat

[12]: Na svrchňáčky by určitě střih šel, ale doporučuju rozšířit mezi nožičkama, aby plenku hezky obepnuly a nekoukala ven.

nacvakávací AIO jsem nikdy na Jasmínku nepoužívala, tak proto tu o tom nic není. Nemohla jsem vyzkoušet úplně všechno. Stejně tak tu nejsou kalhotkové pleny, ty jsem taky nepoužívala:) Bohužel proto neporadím. Já jsem preferovala z nějakého důvodu "sucho" na zadek, tak proto jsme měly kapsovky se suedecloth. Ale třeba někdy příště ozkouším. A nebo pokud ozkoušíte, dejte vědět:) Nacvakávací šiju odklápěčky, ty fungují prý dobře, ale opět, my měly bez nacvakávání, jen jsem ji tam strčila a bylo:D Možná lenost?:D

14 eva eva | 14. července 2012 v 20:01 | Reagovat

Áááá, tak 2 noci dobrý, a pak najednou velmi mnoho na prostěradlo, se dlouho nestalo. Čím by to mohlo být? Kapsovka je PUL, vnitřek sudecloth, vycpáno bylo dost, přecucáno nebylo, vnitřek byl na svém místě, celá kapsovka na zadku taky, takže to vůbec nechápu. Je možný, že by to přes den sudecloth nacucalo to prostěradlo z plínky (bambus) i když ta byla akorát trochu vlhká? Se mi nezdá, ale netuším, čím by to mohlo být, jen bych tomu příště ráda předešla...

15 Caramilla Caramilla | 14. července 2012 v 20:19 | Reagovat

[14]: no, tak tohle vypadá podle příznaků na rychlý silný proud čurání mimo plenu. Pokud máte chlapečka, tak myslím, že to je jasné, pondík byl někde u kraje plenky a asi ranní rychlý proud vytekl ven, to plenka prostě takhle nedá:) Mě se to stalo i u holčičk, když vypustí všechno čurání ráno a spí na boku. Ale ona plenku teda nacucanou měla. Já osobně jsem na noc nikdy kapsovku nedávala, jen v krajní nouzi, když hlídal manžel, ten čtvercovku na snappku neuměl zabalit. U čtvercovek se mi tohle nikdy nestalo.

16 eva eva | 14. července 2012 v 20:38 | Reagovat

2 bambus. čtvercovky byly složený v kapse stejným způsobem jako tytéž čtvercovky ve svrchňákách... tak mi to nepřijde žádnej zásadní rozdíl.
Jsem si právě říkala, že to bude dobrý nemuset v noci (chodí čůrat) v rozespalosti nic rovnat...

17 Caramilla Caramilla | 14. července 2012 v 22:46 | Reagovat

[16]: Hm, tak to je divný. Suede samozřejmě není voděodolný a vlhkost propouští, jinak by nemohl být ani jako dotyková vrstva:) Každopádně u kapsovky má být vevnitř a neměl by se tak vůbec dostat přece do kontaktu s prostěradlem... Pak mě ještě napadá prošití v oblasti kolem stehýnek. Tak pokud by bylo prošito kolem guby po rubu, tak to protéká. Stejně jako jakákoliv dírka v PUL atp.
Já dávala čtvercovky na draha a přes to disany vlňáky

18 Marcela Marcela | E-mail | 14. srpna 2012 v 20:58 | Reagovat

Petro. Výborné stránky!!! Díky za ně!!! Chtěla bych se Vás zeptat na šití kanýrkové gumičky. V tomto textu máte, že jí našívát 1,5cm od okraje, ale v návodu "způsoby šití gumičky" máte psáno, že se má šít 5 cm od kraje. Jak to tedy je? U AIO stačí 1,5cm a u "NEAIO" je potřeba 5 cm? Velice děkuji za odpověď a těším se na další články :-) Marcela

19 Caramilla Caramilla | 14. srpna 2012 v 21:04 | Reagovat

[18]: kanýrová gumička se používá u kalhotkových plenek, které se šijí jakoby rubem nahoru a u flízáčků. Šije ji tak třeba anavy, tam pak je třeba dát dále od kraje. Gumička, co se našívá na AIO na švový přídavek se šije hned na kraj, popř. cca 1 cm od kraje.

20 Petra Petra | 13. března 2013 v 6:17 | Reagovat

Dobrý den,
mám ušito dle návodu, verze na sucháč, neprošito v kraji rovným stehem, ale po pár vypráních přestal suede držet na svém místě a celý horní okraj (pul i suede) se stáčí dovnitř na bříško, takže tam ta hrana sucháče způsobuje otlak. Co mám špatně?

21 Caramilla Caramilla | 13. března 2013 v 9:24 | Reagovat

[20]: Jestli máte proužek toho tuhého sucháče, co má ostré okraje, tak to se mi dělalo u Jasminky taky, přetáčelo se to a škrábalo to na bříšku do krve, proto jsem nenhle sucháč na pleny už nepoužívala. Myslím že na vině je hubené dítě, u nás to tak bylo:)

22 Petra Petra | 16. března 2013 v 14:51 | Reagovat

Caramillo, díky. Sucháč je 3 cm šíře ze Šijemdětem. Dítě je střed, rozhodně ne hubeňour a pupík má docela vyboulený... Tak nevím... ?

23 Caramilla Caramilla | 16. března 2013 v 18:23 | Reagovat

[22]: Jo, myslím, že to bude to samé jako jsme měly my, nám se také přetáčel, přesně, jak píšete. Bohužel to jde vyřešit tak, že se tam našije měkký zip v metráži, který není zase nesmrtelný a nebo patentky. Ještě jsem to řešila tak, že jsem shora našila flíz a ten jsem přešila přes to "ostré" a schovala do toho hranu. Někde v historii daleko na to je návod. Já jsem plenky s tímto sucháčem pro nás už pak nešila, bohužel se mi na Jasmínku v tomto ohledu neosvědčil. Jinak co do suchájí je fakt nesmrtelnej :-D

24 Petra Petra | 17. března 2013 v 12:22 | Reagovat

Hmm... Tak co teď s níma? Stačí je prošít po obvodu? To stačí, nebo se to pak přretáčelo pořád?
Nebo je lepší to olemovat proužkem flísu jak svrchňáky? Nebo jste ten flíš našívala jen nahoru??

Děkuji

25 Caramilla Caramilla | 17. března 2013 v 17:11 | Reagovat

[24]: Prošití nepomůže, lemování nepomůže. Článek, na který jsem odkazovala, je zde:
http://ekozahrada.blog.cz/1102/tipy-a-triky-aby-suchy-zip-neskraval

26 omandra omandra | 12. dubna 2013 v 12:19 | Reagovat

dobrý den!prosím Vás,jak máte nastavený OL,když přišíváte vnitřní vrstvu a pul?mně to vůbec nejde,ten pul se mi pořád zhrnuje a plína se mi celá posunula,můžu ji hodit do koše :-? :-( myslím hlavně diferenciál, tam bude asi ten zádrhel 8-O

27 Caramilla Caramilla | 12. dubna 2013 v 14:15 | Reagovat

[26]: Hodně záleží, ze které strany ji šijete, já šila aksamitem dolů, PUL nahoru, pak jsem měla diferenciál něco nas 1 - 2 (aksamit). Pokud ji máte nařasenou, tak by tomu odpovídalo, že máte moc vysoko diferenciál a moc utažené horní nitě. Takže bych doporučovala diferenciál povolit, případně mírně povolit napětí horních nití a zvýšit hustotu stehu.

28 omandra omandra | 12. dubna 2013 v 21:22 | Reagovat

[27]: tak já šiji se suede dole a nevim,no,celé se mi to zhrnulo,ještě tu mám nastříháno na jednu,ale ted se mi do toho už moc nechce 8-O horní nitě,to jsou které? :-D zkuším to ještě zítra nějak pořešit.děkuji

29 Caramilla Caramilla | 12. dubna 2013 v 21:25 | Reagovat

[28]: Tak zkuste šít odstřižky k sobě a vychytat to, než budete "ničit" plenku :-D
Horní nitě jsou ty první dvě kolečka ;-)
Ale spíš bude problém v diferenciálu. A nebo zkuste šít se suede nahoru, musíte to pozkoušet ;-)

30 omandra omandra | 13. dubna 2013 v 9:47 | Reagovat

[29]:děkuju, nu na odstřižcích jsem to zkoušela,ale tam nebylo posunutí vidět O_O jo,horní nitě mám asi dost utažené, ty mám pomálu na devítce (nastaveno na šití froté plenek) :-D  zas zkusím v pondělí, o víkendu si dávám pohov :-)

31 Caramilla Caramilla | 13. dubna 2013 v 10:46 | Reagovat

[30]: Horní nitě na 9 je brutus, tak to bude asi tím. Já je nejvíc dávám na 8 a to je, když potřebuju řasit! 8-)