Bodytričko s raglánem aneb střih 3v1 (fotonávod a střih)

6. října 2014 v 22:48 | Petra |  Střihy a návody
Střih na vrstvené bodýčko, přes které je přišité tričko. Verze 3 v 1: bodytričko, tričko a bodýčko bez vrstvení. Navíc můžete jednoduše upravit na krátký rukáv, až přijde léto:)

Šití je spíše pro pokročilé.

Střih je konstruován na látkové plenky s velkou rezervou. Střihy jsou spíše větší.

Rozměry hotových bodýček 62/68 / 74/80:

Rukáv od krku 24 / 29 cm
Délka zapnutého body od ramene 43 / 49 cm
Šířka v průramcích 24,5 / 26 cm

Budete potřebovat:

  • Úplet (pro vel. 62/68 by mělo stačit 0,5 m vysrážené látky, pro vel. 74/80 budete potřebovat 0,55 m) - může to být jednolíc, oboulíc, finerib, s elastanem i bez elastanu
  • Finerib, hladký patent a nebo úplet s elastanem (ideálně s vyšší gramáží, ne úplně tenký) na lemování bodýčka
  • Baby druky
  • Střih (tisk na papíry A4 v běžné tiskárně - slepit izolepou - pokud budete kopírovat střih na střihový papír, tak ještě ten:)
  • Lepší je šít bodýčko na overlocku, ale lze i na běžném stroji, doporučuji na úplet dokoupit kráčející patku.

Postup pro šití bodytrička:

1. Vytisklý střih si slepíme a vykopírujeme na střihový papír (nebo lze střih vytisknout vícekrát, slepit a vystřihnout rovnou z vytištěných papírů). Střih pak musíte vytisknout 3x.

2. Vykopírujeme samostatně bodyčkový díl a pak díl na tričko - ten je stejný jako bodydíl, jen končí useklý dole - viz. obrázek. Jediná změna je v přídavku na zapínání - čtěte níže!!!

3. Zde pozor - delší přídavek na zapínání musíte použít u střihu na vrchní část oděvu. U bodytrička to bude tričkový díl, bodydíl střihnete o jednu "čárku" kratší (na detail výsledku se můžete podívat do bodu 8) . Pokud šijete bodyčko klasické bez vrstvení, pak bude mít bodydíl tuto delší verzi. Taktéž samotné triko.

4. Přeneseme střih na látku - dávejte dobrý pozor, abyste všechny díly přiložily na látku líc na líc, jinak vám nevyjdou dobře rukávy (přídavky na zapínání).
Přidáváme na švy všude kromě spodní části bodydílů, ty budeme lemovat proužkem na třetiny, zde nepřidávejte. Dále se pak nepřidává u rovné části přídavku na zapínání (u obloučku ano, tam bude šev, ale konec toho přídavku se jen začistí na OL, šev není, tedy nepřidáváme). (Co je "rovná část" můžete vidět v bodu 8. kde je začištěna na overlocku.)
Na švy přidáme i u výstřihu!

5. Nyní si sešijeme díly trička a bodyčka do "tunelu" (tzn. boční švy k sobě).
Následně začistíme - spodek bodyčka olemujeme proužkem na třetiny (buď na coverlocku a nebo nejprve začistíme proužek na overlocku, pak složíme na třetiny a přišijeme na rovnostehu dvojjehlou). Spodek trička založíme a prošijeme buď na coverlocku a nebo začistíme na overlocku a prošijeme dvojjehlou.

6. Sešijeme k sobě rukávy. (Ty jsme opět nejprve na konci začistili - stejně jako tričko v bodu výše). Sešité rukávy začistíme - švy složíme k jedné straně a prošijeme tak, aby to vypadalo hezky (šijeme-li na overlocku, pod šev složíme i řetízek z konce šití).

7. Nyní spojíme všechny 3 části - dáme na sebe díl bodyčka a na to tričkový díl. Z rubu našpendlíme rukávek tak, aby švy v podpaží navazovaly. Prošijeme.

8. Nyní si ukážeme, jak budeme šít zapínání bodyčka vzadu. Oba přídavky na zapínání si po rovné straně začistíme (jeden přídavek máme na tričkodílu a druhý na jednom z rukávů). Na obrázku vidíte vepsod začištěný díl svrchního trička a na tom nezačištěný kratší díl spodního bodyčka.

9. Delší část přes tu kratší přeložíme.

10. Takto je to připraveno k sešití. (Pohled z rubu a lícu.)

11. Takto to je sešito z rubu - šev končí tam, jak je nahoře ta "špička". Od špičky vpravo je to začištění přídavku na zapínání, které jsme si udělali prve. Doporučuji zakončit overlockový steh "stažením" (videonávod).

12. Pohled na totéž z druhé strany.

13. Nyní si složíme zapínání tak, jako na fotografii (mravenečci jsou rukáv) - zadní díl nám dělá v zapínání jakoby zub do leva, přes zub přiložíme rukáv a na konci prošijeme napříč rovným stehem.

14. Nyní olemujeme výstřih. Ustřihneme si proužek asi 5 cm široký a složíme na polovinu. Pomalu všíváme do výstřihu, proužek trochu natahujeme oproti výstřihu. To, jak moc natahovat, musíte dostat do ruky, každá látka se chová taky trošku jinak. Orientačně - lemovala jsem fineribem a použila jsem na vel. 74/80 proužek cca 35 cm delší.
Lem šijeme až ke konci přídavků na zapínání! Po přišití lem na koncích začistíme, podehrneme stejně jako přídavky na zapínání a začistíme rovným stehem.

15. Nakonec prošijeme lem z lícu na rovnostehu - buď normálním rovným stehem a nebo pružným stehem. Jelikož bodýčko má druky a je dost široké na oblékání, tak stačí rovný obyčejný steh, látka se v místě lemování nenatahuje tak, jako tomu je u klasických triček, které dáváme přes hlavu. Díky patentkám je výstřih hodně volný.
Prošít můžeme též rukávy - přídavky švů na rubu skládáme směrem do rukávu. (Na fotce vidíte prošití po "mravenečcích":)

16. Nacvakneme druky. Pro inspiraci vám může posloužit článek a videonávod, jak na druky vyzrát.

16. Výsledek:)

Body s raglánem podle téhož střihu.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 krtek krtek | 6. října 2014 v 22:57 | Reagovat

to je bodyčko a tričko sešitý do jednoho rukávu? já myslela že to je úplně jinak....

2 Caramilla Caramilla | 6. října 2014 v 23:14 | Reagovat

[1]: Asi se to dá ušít i jinak, třeba všít spodek bodýčka do trička, ale pak řešíš, kam dát šev. Nebo nějaké další nápady? :-D

3 krtek krtek | 7. října 2014 v 12:00 | Reagovat

[2]:já právě myslela že je všitej jenom spodek bodyčka k tričku stejně jak se šije vrstvený tričko ;-)

4 Caramilla Caramilla | 7. října 2014 v 17:16 | Reagovat

[3]: No, tak jsem to právě chtěla šít kdysi na Mínu, ale nakonec jsem od toho upustila, že by se to špatně přetahovalo přes ty kalhoty, protože cca ty 3 cm je podle mě na to málo.

5 Ketty Ketty | 25. října 2014 v 13:48 | Reagovat

Nádhera! Škoda, že z toho tak rychle vyrostou :-(

6 Jarmila Jarmila | E-mail | 28. března 2016 v 22:22 | Reagovat

Jak si muzu prosim objednat ty strihy