Tričko s raglánovým rukávem (fotonávod + střih)

7. února 2015 v 17:59 | Petra |  Střihy a návody
Konečně po dlouhé době přináším vámi vyžádaný střih na tričko s raglánovým rukávem. Tento střih je vhodný pro kluky i holky, je širší než můj střih na klasické tričko, ale zase ne nijak moc. Hezky sedí.

Velikosti střihu jsou 92, 98, 104, 110 a 116.

Rozměry hotových triček v cm:
92: D 35,5 / Š 30,5 / R 33,5
98: D 38 / Š 31 / R 36
104: D 42 / Š 34 / R 40
110: D 46 / Š 37,5 / R 45,5
116: D 49 / Š 37,5 / R 48
D (délka od ramene u předního dílu - zadní je dokulata o trochu delší), Š (šířka), R (délka rukávu od krku)

Spotřeba látky cca: 92: 35 cm látky, 98: 40 cm látky, 104: 45 cm látky, 110-116: 50 cm látky (nezapomeňte při objednávání přidat 10% délky na srážlivost!!!)

Postup:

Strany 1-3

Strany 4-6

1. Vytiskneme si střih z PDF (nastavení tisku musí být jako original size - ne přizpůsobovat stránce atp.), čverečky na všech listech musí odpovídat 1 cm 2. Tečky v rozích patří na tečky. Slepíme a vykopírujeme na střihový papír (případně střiháme rovnou ze slepených papírů, pak musíme mít strany 1-3 dvakrát).

2. Přeneseme na látku a vystřihneme díly trička - pozor všude přidáváme na švy (i v průkrčníku), dole doporučuji přidat 2,5 - 3 cm na založení, to samé na rukávech. V ostatních místech stačí 0,6 cm (podle toho, jak širokým stehem budete šít, já šiji na overlocku trička na 0,6, diferenciál lehce nad jedna, hustota stehu 3).

3. Založíme rukávy (buď na coverlocku a nebo tak, že začistíme nejprve okraj látky overlockovým stehem a pak z lícu prošijeme dvojjehlou nebo jiným pružným stehem - tříkřokým cikcakem nebo třírovným stehem).

3. Nyní sešijeme "dokola" přišijeme k sobě ráglány.

4. Nyní od konců rukávu přes průramky dolů.

5. Začistíme spodek trička (postup jako u bodu 3).

6. Nyní olemujeme průkrčník. Připravíme si proužek 4,5 cm široký a začneme asi 5 - 7 cm od kraje přišívat složený proužek napůl. Natahujeme tak akorát, chce to trochu cvik a také každá látka má jinou vůli, patent 1/1 je třeba natahovat celkem dost, úplet tak středně.

7. Skončíme opět cca 5 cm před koncem.

8. Proužek je třeba si odměřit tak, aby i v těchto koncích hezky přužil. A sešijeme k sobě z rubu.

9. Sešité místo proužku si sešpendlíme se švem u trička.

10. Nakonec prošijeme průkrčník cca 4 mm od švu rovně - musíme použít pružný steh, buď dvounitný coverlock a nebo třírovný steh na obyčejném stroji (pokud nemáte, tak tříkroký cikcak a nebo dvojjehlu).

11. Začistíme rukávy.

12. A máme hotovo:)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 kavce kavce | 8. února 2015 v 20:47 | Reagovat

Dobry den, dekuji za navod, rada bych se zeptala k pruznemu stehu u dvounitneho overloclu, jak se to dela? Soudim ze si navleknu jen jeden podavac a jednu nit? Nebo neco jineho? Coverlock nemam, ale overlock bych na rovny pruzny rada vyuzila, jen nevim jak na to.
Moc dekuji za radu i mnoho dalsich zde

2 Caramilla Caramilla | 8. února 2015 v 20:51 | Reagovat

[1]: Děkuji za upozornění, je tam překlep, má to být dvounitný coverlock, vypadlo "C". Na overlocku to nejde.

3 kavce kavce | 8. února 2015 v 22:52 | Reagovat

Skoda, uz jsem se tesila, ze ano, ale chapu vas ;-) diky

4 Maka Maka | E-mail | 9. února 2015 v 14:15 | Reagovat

Dobrý den, mohu se zeptat, jaký program používáte k tvorbě střihů? Děkuji

5 Caramilla Caramilla | 9. února 2015 v 15:46 | Reagovat

[4]: Papír, tužku, kružítko, pravítko, křivítko, tabulky, vzorečky, scaner...

6 norfretka norfretka | E-mail | 11. února 2015 v 14:09 | Reagovat

Petro, nedávno jsem na tento střih myslela a on už je tady :-D Zapomněla jsem, jak střih objednat? Můžu poprosit o poslání č. účtu? Střih je fakt pěkný a Jasmínce krásně sedí. (Nebo říct, kde to najít.) Martina

7 Petra Petra | 20. února 2015 v 16:17 | Reagovat

Předně, děkuji za další střih. Mám technický dotaz. Nevím, která část hlavice rukávu patří k přednímu a která k zadnímu dílu. Když dle střihu vystřihnu rukáv, je to rukáv pravý nebo levý?
On to asi každý zná, ale já jsem úplný začátečník. Děkuji.

8 Caramilla Caramilla | 20. února 2015 v 16:54 | Reagovat

[7]: Petro, ve střihu je přímo v rukávu napsáno, kterou stranou přijde přišít k přednímu dílu! Je to tak "kratší" strana, nevím, jak to jinak vysvětlit, ale ve střihu to je přímo napsáno:) (Je u toho šipka)

9 Petra Petra | 21. února 2015 v 16:19 | Reagovat

[8]:Děkuji, nějak jsem si nevšimla šipky. "Kratší" stranu též chápu, takže ještě jednou díky a hurá na šití. Petra

[8]:

[8]:

[8]:

[8]:

10 Lenka Lenka | E-mail | 10. dubna 2015 v 12:54 | Reagovat

zeptám se úplně blbě - proužek k lemování krku je taky úplet, jen jiná barva, nebo to je něco jiného?

11 Caramilla Caramilla | 10. dubna 2015 v 14:26 | Reagovat

[10]: Ideální je hladký patent a nebo finerib. U toho sloníkové jsem z nouze použila úplet, protože vhodný patent jsem ještě nesehnala, nic k tomu nejde. Ale to dělám jen v krajní nouzi, je to pak moc měkké a nedrží to tak hezky tvar jako patent nebo finerib.

12 Alena Alena | E-mail | 3. června 2015 v 20:47 | Reagovat

Dobrý den, chtěla bych takové tričko zkusit ušít synovi, ale potřebovala bych velikost 128 - 134, je nějaká naděje že vytvoříte i tuto velikost?
Jste moc šikovná!!!

13 Caramilla Caramilla | 3. června 2015 v 21:29 | Reagovat

[12]: Raglán zatím ne, mám připravené pro přenesení na papíry obyčejný střih na tričko v této velikosti, ale kdy se k tomu dostanu, to fakt netuším, vůbec nestíhám:(

14 Nováková Nováková | 26. června 2015 v 8:08 | Reagovat

Dobrý den,
zasílala jsem objednávku na Vámi uvedený e-mail. Prosím, funguje e-mail, který máte zde uvedený?

15 Caramilla Caramilla | 27. června 2015 v 20:21 | Reagovat

[14]: Ano funguje, pokud jste psala tento pracovní týden, měla jsem dovolenou bez PC, vrátili jsme se dneska odpoledne a pracovní věci budu vyřizovat až v pondělí, zítra je neděle a máme sborový den v kostele a mimo to v neděli nikdy nepracuji ;-)

16 gjana gjana | E-mail | 11. října 2015 v 16:29 | Reagovat

dobry den petro, zeptam se hloupe. nebylo by lepsi prisit lem u prukrcniku kdyz jsou spojene tri ze 4 svu? a pak prisit ten posledni? Asi ne, ale potrebovala bych znat duvod, abych to tak treba nedelala ;)

17 Caramilla Caramilla | 11. října 2015 v 16:39 | Reagovat

[16]: Jde to tak, dříve jsem to tak šila, ale začištění průkrčníku není pak tak pěkné. Když to šijete takto, tak našijete lem, pak sešijete 4. šev trička a tím spojíte lem k sobě, nyní musíte začistit tím, že dáte přídavek švu na jeden bok a tam přišijete řetízek z overlocku. Nevypadá to na tričku tak pěkně a není to tak měkkké. Ale jinak to tak šít lze, žila jsem to tak asi 3 roky:) Toto mě vyhovuje lépe, ale je to na vás ;-)

18 Alena Alena | E-mail | 22. listopadu 2015 v 18:04 | Reagovat

Dobrý večer Petro, tak se prokousávám ke 3timu tričku v mém šití. Jen zakončení lemů mne trápí- mám jen CL a dvojjehlu. Spodní lem se mi kroutí, čím to může být? Vlastní steh se mi zdá pružný, nit nepraská při natažení, ale štve mě, že hlavně zadní díl odstává :-( lemem na líc. Díky za online pomoc. Jinak vesele ukrajujeme z proužkovaného jednolíce ( ten na kg) a zrovna jsem si říkala, že pro první tvorbu už jsi nikdy nekoupím proužky co pak honím do jedné v noci,aby vše sedělo k sobě ;-) Alena

19 Caramilla Caramilla | 22. listopadu 2015 v 18:10 | Reagovat

[18]: jojo, já jsem si te´d na šití koupila taky hodně proužků a taky se nenávidím! :-D
Už jen při stříhání... GRRRRR

To kroucení moc přesně nevím. Nepomůže vyžehlit, aby si to sedlo?

20 Hana Hana | 22. prosince 2015 v 12:17 | Reagovat

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na krok číslo 9. Když sešíváte proužek s tričkem, tak začínáte šít hned jak jste skončila a končíte zase přesně, aby jste nepřesála a nebyla tam nit zdvojená? A nebo to necháváte zdvojené, protože to za krkem není vidět? :-? Díky Hanka

21 Caramilla Caramilla | 22. prosince 2015 v 13:35 | Reagovat

[20]: Úplně si nejsem jistá, zda rozumím otázce, nejprve začínám kus od švu a končím kus před švem, pak proužek k sobě sešiju a když přišívám ten nepřišitý kus k tričku, tak tam přesah stehů mám, pokud se ptáte na toto, na mém overlocku to ani jinak nejde, nejde nic napojit přesně od daného místa, nasouvá se tam látka postupně, takže začátek je šikmo, řetízek jakoby kouká a steh je třeba jen 1 - 2mm na látce, takže tam přesah 2 - 3 cm mám, přísně vzato to je pak na tričku z rubové strany vidět, ale prostě je to homemade tričko, tak neřeším, že tam je dvojí overlockový steh přes sebe, při nošení to vidět není. Pokud vám to takto přijde ošklivé, tak bych zvolila asi šití na rovnostehu, tam to jde napojit přesně, a ten kousek ušila na rovnostehu, nebo průkrčník začistit proužkem zevnitř, je na to návod v tipech a návodech, ale mě se to neosvědčilo, tričko je za krkem pak takové tuhé a mě se to nelíbí při nošení, ale hezky to vypadá složené na hromádce:)

22 kamila kamila | 25. května 2016 v 14:14 | Reagovat

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na jeden problém ohledně průkrčníku. Při šití trička se mi stane že lem našití v průkrčníku mi směrem ke krku odstává, můžete mi poradit čím to je?? Kde dělám chybu? Pak to musím různě dolaďovat aby to sedělo a není to samozřejmě ono :-?

23 Caramilla Caramilla | E-mail | Web | 25. května 2016 v 14:22 | Reagovat

[22]: Pravděpodobně musíte proužek maličko víc natahnout (pokud používáte hladký patent a nebo finerib).

24 kamila kamila | 25. května 2016 v 14:52 | Reagovat

no budu to muset při příštím pokusu zkusit, děkuji

25 Sashee Sashee | E-mail | 9. března 2017 v 21:01 | Reagovat

Zdravim Petra,
mozem pouzit tento fotonavod a strih na upletove tricko s tenkeho merina?
Alebo je potrebne na uplet iny strih?
Pekne dakujem

Sasa

26 Caramilla Caramilla | 9. března 2017 v 21:33 | Reagovat

[25]: Určitě:)

27 jana s. jana s. | E-mail | 27. března 2017 v 20:54 | Reagovat

Dobry den, moc si necim rady s materialem na lemovaci prouzek kolem krku. Da se to atrihnout z normalniho zebrovaneho upletu? Striha se rovne? Nebo sikmo? A da se takhle hotovy prouzek treba koupit ve svadlence? Olemovala jsem totiz tricko simym bavlnenym pruznym prouzkem, ale otvor na hlavu byl pak moc velky. Prouzek, ktery mate vy, vystrih zmensi a pak berim, ze je akorat... jenze znam jen sikmy prouzek z galanterie a ted nevim, jak dal :-) dekuji za radu, Jana S.

28 Caramilla Caramilla | 27. března 2017 v 22:20 | Reagovat

[27]: Lemuje se proužkem rovně - střiženým tak, že ccca 4,5 cm je výška proužku (výška metráže) a do šířky pruží, vroubky tkaní jsou tedy svisle - ne vodorovně a ne šikmo. Šikmý proužek se dělá z tkaných látek, kde látka sama o sobě do šířky nepruží a pruží pouze po osnově šikmo (satén, tkaná bavlna...).
Postup lemování trička najdete zde:
http://caramilla.cz/lemovani-prukrcniku-prouzkem-napul/
Jen tam tedy lemuji proužkem střiženým opačně kvůli těm pruhům na látce, ale jinak je postup stejný. Mírně se proužek natahuje a tím se průkrčník stahuje.
Lemovací proužek z úpletu lze koupit pouze ten, co jsem o něm psala zde:
http://caramilla.cz/recenze-lemovaci-upletovy-prouzek/
Ten se ale dává okolo látky a bylo by u toho střihu na raglánové triko třeba přidat v průkčníku směrem nahoru cca 1,5 cm - aby nebyl výstřih moc velký. Kraj trička se pak tímto proužkem olemuje. Ale zatím jsem lemovala jen kapsy mikiny, objednala jsem teď další a budu zkoušet i na tričko.
Vhodný by byl třeba na to tričko obyč. co mám také střih.
Proužek nemá elastan, takže u šití je třeba ho v průkrčníku natahovat na maximum. Ale jak říkám, zatím jsem tričko nelemovala.
Materiál je nejlepší hladký patent nebo finerib. Patent s vroubkem není tak ideální, jednak průkrčník dost stahuje, takže se musí opatrně a jednak na nošení mě to nepřijde ideální. Ale už jsem tak taky lemovala, když není zbytí a nemám vhodnou barvu v jiném materiálu, tak pak taky lemuji patentem 2/2 nebo 1/2.
A pak se dá lemovat i pružným úpletem s elastanem, ale to spíš už pro zkušenější (kraje se kroutí). Lemuji tak hlavně dámská trička.

Obecně je lemování trička velmi náročné a chce to hodně zkušeností a hodně "zmrvených trik", kdybyste jen tušila, kolikrát já jsem párala, dokonce i slzy tekly. Přišlo mi to neuvěřitelné, jak dlouho mě trvalo, než jsem to dostala do ruky. Ale dostala a dneska už lemuji bez mrknutí oka. Bohužel tohle je hodně ve zkušenostech. Snažím se dělat maximum, abych ukázala alespoň cestu, abyste ji neměli tak trnitou a těch nezdárných pokusů bylo méně, ale bohužel něco člověk opravdu musí dostat do rukou jen svou vlastní praxí.

29 jana s. jana s. | E-mail | 28. března 2017 v 18:24 | Reagovat

Jste uzasna! Moc dekuji za rychlou a vycerpavajici odpoved. Pravda, ze tricko je to teprve druhe a uz bych ho chtela mit nejlepe jako vyna obrazcich :-) nejcennejsi je tedy info o predeslych nezdarenych, jdu se do nich pustit. Pekne slunne dny (to je parada, ze je tak krasne, ze :-) ), Jana

30 Caramilla Caramilla | 28. března 2017 v 18:34 | Reagovat

[29]: :-)
Krásně je, ale pro mě jen za oknem, jsem už 4. týden nemocná a dobírám antibiotika a než jsem dobrala, tak nejmenší má další virozu, což pro mě je dost komplikace...

31 Miloslava Miloslava | E-mail | 12. dubna 2017 v 13:50 | Reagovat

Dobrý den paní Petro,děkuji za střih na tričko už jsem Peťovi našila několik triček a střih bezvadně sedí.Chci se Vás jen zeptat,zda nemáte tento střih i pro ženy?Nebo nemohla byste mi alespoň trošičku poradit jak se dá zvětšit tak na vel.alespoň 40.Chtěla bych to pro dceru a pro sebe.A přeji Vám brzké uzdravení

32 Caramilla Caramilla | 12. dubna 2017 v 14:27 | Reagovat

[31]: Dobrý den, jsem ráda, že jste spokojená. Střihy, které mám k dispozici v PDF, mám všechny zde a na e-shopu Caramilla, jiné tajné produkty pod pultem, co bych zasílala jen někomu, opravdu nemám:) Prodávám střihy jen v PDF, nemám kapacitu na to obkreslovat na papíry, to by mi zabralo klidně několik hodin denně, které bohužel nemám.
Další střihy budou za čas postupně přibývat, ale bohužel moje rychlost je pomalá, mám moc aktivit a 3 celkem dost malé děti, které vyžadují 24 hodin servis denně.
A bohužel práce+3 děti se mi podepsala na zdraví a mám příkaz od doktorky brzdit, než zvyšovat tempo. Ráda bych vyhověla všem, co chtějí ode mě něco ušít, to jsou desítky, stovky věcí, ráda bych vyhověla všem, kdo chtějí ode mě střihy, ale bohužel, nejde to.
Váš e-mail jsem dnes dostala, ale mám hnisavou angínu, antibiotika už druhá za měsíc a 2 malé děti na krku, nezlobte se, že nereaguji během hodiny, dvou, tří...
Věřím, že mi zachováte přízeň, i když nemohu vždy ve všem vyhovět, až budou všechny děti ve školním a školkovém procesu, budu mít určitě více času, ale to ještě potrvá.

33 Miloslava Miloslava | E-mail | 12. dubna 2017 v 14:49 | Reagovat

Rozumím Vám,sama mám 4 děti a mám se co ohánět,hlavně se uzdravte a ať Vám Pan Ježíš požehná a celé Vaši rodině.

34 Caramilla Caramilla | 12. dubna 2017 v 16:39 | Reagovat

[33]: Moc vám děkuji! ;-)
Já 4 taky chtěla (jsme 4 sourozenci), ale už teď vidím dost jasně, že je to nad moje síly... 8-O

35 Ivča Ivča | E-mail | 20. května 2017 v 18:24 | Reagovat

Dobry den,

mam na Vas dotaz ohledne zacisteni toho zadniho spodniho okraje. Popravde nevim, jak na to... u rovneho je mi to jasne, ale tento je dokulata, nemam coverlock, jen overlock a rovnosteh 😕 poradite prosim? Take si mam ustrihnou cca o ty 2,5cm delsi latku a nejak to zahnout? Akorat fakt nevim jak, aby to zustalo kulate O_O

36 Caramilla Caramilla | 20. května 2017 v 20:10 | Reagovat

[35]: Hezky den, cely spodek tricka si ustrihnete 2,5 cm delsi - tedy predni i zadni dil pridate na zacisteni stejne. A ja zahybam normalne tricko vsude stejne. pri siti, jak je to uplet, tak se latka prizpusobi na sebe a prisiji to normalne do kulata. Pokud jste uplny zacatecnik a mate z toho obavy, doporucuji si latku nastehovat a pak urcite prosijete uplne krasne. Kdyby to byla tkana bavlna, tak by to takto neslo, ale u upletu neni problem, ze je latka dole mirne dokulata. Pripadne ustrihnete tricko rovne, vetsina tricek se tak bezne sije, takze na tom nebude nic divneho:)

37 Ivča Ivča | E-mail | 20. května 2017 v 20:22 | Reagovat

Diky moc za rychlou reakci! Oki tak snad mi to vyjde. Uz mam neco nasito, ale ty kulate veci se mi moc nedari :-D tak snad to pujde. Moc dekuji :D ja zatim vse stehuji, nechce se mi pak parat :-D jinak Vase strihy i navody jsou super, diky za ne! Krasne dny, Ivca L.